Depresijos gydymas ir nemiegojimas

Prieš  Jums pradedant skaityti šį straipsnį, svarbu įsisąmoninti ir suprasti: jei sergate ar turime rimto pagrindo manyti, kad sergate depresija, stipriai reiškiasi jos simptomai, reikėtų kreiptis į psichikos sveikatos specialistą ar šeimos gydytoją, kuris jus nukreiptų tolesnei pagalbai. Depresijos gydymo būdas, kuris bus aprašytas čia, tinka ne visiems ir prieš pradedant imtis kokių nors veiksmų, svarbu, kad jus pakonsultuotų psichikos sveikatos specialistas.

 Miego sutrikimai yra vieni dažniausiai pasitaikančių depresijos simptomų. Tačiau ar įmanoma pasitelkti (ne)miegą bandant padėti sergantiems depresija? Įprastai depresijos gydymas antidepresantais užtrunka, kadangi jie pradeda duoti poveikį tik po 2-4 savaičių. Egzistuoja depresijos gydymas, kuomet siūloma nemiegoti bent jau vieną naktį. Ir tai nėra naujas dalykas, šis depresijos gydymo būdas buvo aprašytas  prieš beveik 200 m. vokiečių gydytojo Johann’o Christian’o August’o Heinroth’o. Dar 1818 m. savo knygoje jis aprašė, kad susilaikymas nuo miego gali suteikti staigų pagerėjimą sergant depresija.

insomnia

Nuo 7-ojo XX a. dešimtmečio atliekami tyrimai parodė, kad net ir viena bemiegė naktis gali palengvinti depresijos simptomus. Skirtingi tyrimai nurodo skirtingą procentą tiriamųjų, kuriems tai padeda, bet minimi procentai nuo 40-50 iki 80 % tiriamųjų. Tai visai nemažai: nuo bemaž pusės iki 4/5 žmonių su nuotaikos sutrikimais tai veiksminga. Tačiau pastebėta, kad efektas, kurį suteikia nemiegojimas ilgai neužsibūna, tai trunka apie savaitę, o antidepresantų poveikio reikia dar  palaukti, nes praėjusi būna tik 1 savaitė, todėl mokslininkai dabartiniuose tyrimuose bando išsiaiškinti, kaip galima būtų ilgiau išlaikyti šį efektą.

Vienas pagrindinių veiksnių, kuris turi didelės įtakos žmogaus miego ritmams, yra saulės šviesa. Todėl išlaikyti minėtą vienos bemiegės nakties suteiktą efektą tyrimuose bandoma šviesos terapijos pagalba, kuomet žmogus praleidžia šiek tiek laiko per dieną prie specialių lempų. Ir tyrimai rodo, kad tai gali padėti išlaikyti efektą tiems pacientams, kuriems nemiegojimas suveikė.

Kaip ir kodėl nemiegojimas veikia?

Klausimas, kuris tikriausiai iškyla pirmiausiai, kai išgirstama, kad nemiegojimas gali padėti pašalinti depresijos simptomus. Pats miegas iš esmės yra nuotaikai įtaką darantis reiškinys ir stabilizatorius. Nemiegant yra išbalansuojamas žmogaus budrumo ir miego ritmas. Taip pat manoma, kad nemiegojimas veikia tuos pačius, priekinėje smegenų skiltyje esančius receptorius, kuriuos veikia antidepresantai.

Ar yra rizika?

Nemiegojimas yra efektingas būdas pašalinti depresijos simptomus, tačiau mokslininkai teigia, kad tai nelabai tinka senyvo amžiaus pacientams bei pacientams, kurie kartu turi kognityvinių deficitų. Taip pat pastebėta, kad nemiegojimas pacientams, kurie serga bipoliniu sutrikimu (nuotaikos sutrikimas, kai nuotaika keičiasi nuo depresijos iki manijos), gali iššaukti maniją arba hipomaniją (silpnesnę manijos formą). 1999 m. tyrimas parodė, kad šie būsenų pasikeitimai buvo stebėti 4,85 % ir 5,83% tiriamųjų iš 206. Kaip teigia tyrėjai, tai nėra dideli skaičiai ir jie gali būti palyginami su antidepresantų šalutiniu poveikiu.

Šaltiniai:

Colombo, C., Benedetti, F., Barbini, B., Campori, E., & Smeraldi, E. (1999). Rate of switch from depression into mania after therapeutic sleep deprivation in bipolar depression. Psychiatry research, 86(3), 267-270.

Fighting Depression by Staying Awake iš Scientific American

Advertisements

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s